Sidder du med ansvaret for at købe ind til en tekstil virksomhed, og er du udfordret på at købe det rigtige til lager, så bliv hængende. Jeg har været ansvarlig for NOOS på modebrandet ONLY, hvor vi vækstede 500% på blot 5 år, og har de sidste år været i dialog med mere end 80 tekstil virksomheder i DK.
De områder jeg synes mange nemt kan forbedre, vil jeg dele med dig i 3 artikler
Artikel 1: Indkøbet prioriteres ikke
Artikel 2: Leveringstiderne kan sagtens optimeres
Artikel 3: Hvordan planlægger jeg indkøbet på “Limited”, “Seasonal” og NOOS
Prioritering af tid i virksomheden
En af de allerstørste udfordringer jeg ser for de forskellige brands er, at det at investere i produkter ikke tages seriøst nok, til trods for at det er den mest risikofyldte del af en tekstil virksomheds forretning.
Alle varer der er solgt på kollektionen, er nærmest uden risiko i indkøbet, mens de varer der købes til lager potentiel kan blive en tung byrde for virksomheden, enten i form af store nedskrivninger ved for højt lager, eller tabt salg og muligheder ved for lavt lager.
Ganske får brands har deciderede plannere, der både har tid og evnerne til at kunne komme med en anden vinkel på indkøbet end brand manageren, den salgs ansvarlige eller indkøberen, som ofte er de personer der beslutter, hvor meget der skal investeres i lagervarer.
Jeg besøger mange brands, hvor det mere føles som en sidebeskæftigelse ved indkøberen eller den salgs ansvarlige, end som den ekstrem vigtige opgave det er, at optimere dette indkøb.
Hvordan beslutter I, hvor meget der investeres i indkøb til eget lager?
Nu generaliserer jeg selvfølgelig 🙂
Men det er min opfattelse, når jeg besøger de enkelte brands, at det er et område de ved er vigtigt, men som de ikke rigtigt ved hvordan de kan optimere. Det ender ofte ud i, at de sidder med en topliste og vælger de bedst sælgende styles, ”stikker fingeren i luften”, kigger sporadisk på salgstallene og kommer med en % sats eller et antal, som de vil købe ekstra.
Havde man nu de rigtige resurser, og brugte man tiden på at analysere salget fra kollektionen, så vil man også kunne se at 3.000 stk. solgt, er ikke bare 3.000 stk., men at der er kæmpe forskel på hvem der har købt de 3.000. Da jeg var ansvarlig på ONLY, investerede vi helt anderledes, hvis det var 3.000 stk. solgt til Italien (som sjældent supplerede) eller til Tyskland (som ofte supplerede i store mængder). Så havde vi ”bare” købt et antal ekstra, uden at bruge tid på at analysere potentialet, så ville vi på mange områder have købt forkert ind og enten mistet omsætning eller købt varer, som senere vil skulle sættes ned.